Yrittäjälle iso hyöty paikallisista markkinointikursseista
- Aila Virpikarin paikkakunnalla järjestettävistä markkinointikursseista on yrittäjille suuri hyöty.
Matkatoimistoyrittäjä Aila Virpikari suitsuttaa yrittäjiä ehdottomasti hakeutumaan TE-toimiston järjestämille markkinointikursseille, sillä niistä saatava hyöty saattaa olla arvaamattoman suuri. Hän kävi itse taannoin Sodankylässä 15 muun yrittäjän kanssa sähköisen markkinoinnin kurssin ja hyödyt ovat konkreettiset.
Virpikarin mukaan jokainen kurssilainen sai koulutuksesta sitä, mitä lähtikin hakemaan eli uutta innostusta omaan yritykseensä ja keinot nostaa markkinointi urautuneista uomista tämän päivän tasolle.
-Koulutuksessa käytiin läpi uudet kanavat ja konstit, joilla pienikin yritys pystyy rajallisella panostuksella kehittämään markkinointiaan. Ja kun ottaa huomioon, että koulutus järjestettiin omalla paikkakunnalla ja se oli vielä ilmaista niin voiko parempaa toivoa, kyselee Aila.
Pienissä yrityksissä markkinoinnin kehittäminen unohdetaan usein takavasemmalle, vaikka sen päivittäminen saattaisi auttaa yritystä taloudellisesti parempaan suuntaan. Pienissä yrityksissä yksin tai kaksin puurtaminen rajoittaa usein kehittämisajattelua. Vuosien myötä toiminta ja työ alkaa tuntumaan puuduttavalta, kun riittävää vuorovaikutusta ei ole.
Aila Virpikarin mielestä juuri verkottuminen muiden yrittäjien kanssa on tärkeää, sillä se auttaa peilaamaan omia ajatuksia ja suunnitelmia paremmin.
-Toisten kanssa on hyvä puhua omista asioista ja niitä voi siten verrata keskenään. Vuorovaikutus on hyvin tärkeää erityisesti yksin yrittäjille. Yksin ollessa ei kerta kaikkiaan voi tietää, mitä kanavia milloinkin on käytettävissä. Vanhat konstit eivät ole välttämättä niitä ainoita toimintatapoja. Täytyy yrittää päivittää itseään ja yritystään nykyaikaan, painottaa Aila Virpikari.
Sähköisen markkinoinnin kurssille osallistuneista kurssilaisita tuli kurssilla ja sen jälkeenkin kimppa, joka pohdiskelee yritysasioita edelleen keskenään.
-On hyvä katsoa asioita joskus toisen yrittäjän kannalta. Me mietimme ajoittain sitä, miten tehdä toinen toisiamme tunnetummaksi. Se on oikein hyvä lähtökohta kehittämisajattelulle, jatkaa Aila.
Aila muistaa, että kurssilla korostettiin toimintasuunnitelman laatimista yritykselle. Totinen tosiasiahan on, että pienyrittäjät hyvin harvoin käyttävät aikaansa moisten suunnitelmien laatimiseen. Mutta kun siihen kerran käyttää aikaansa muutaman tunnin huomaa, että suunnitelman laatiminen avaa aivan erilaisen näkökulman samojen kysymysten tarkasteluun.